Te simți blocat în comunicarea cu doctorii? Marc Lawrence ne împărtășește 5 sfaturi prin care poți afla cât mai multe de la medic.
Îți simți limba legată când trebuie sa vorbești cu un doctor?
Nu ești singur! E destul de greu să vorbești cu un doctor despre propria ta sănătate, iar când trebuie să ai grijă de cineva ca însoțitor permanent, miza pare și mai mare.
Marc Lawrence, care se ocupă de ani de zile de îngrijirea altcuiva, a petrecut 5 ani ca să-și perfecționeze arta comunicării între medic și aparținător. Iată cele mai importante 5 sfaturi care te pot ajuta să afli cât mai mult în timpul unei vizite la medic, fără să te simți tot timpul depășit de multitudinea informațiilor. Iată ce ne povestește:
Când ești în situația de a reprezenta pe cineva drag în fața doctorilor, ca aparținător, joci unul dintre cele mai importante roluri din tot procesul de îngrijire a acestuia.
Ca avocat al stării lui de sănătate ești responsabil de interacțiunea cu doctorii și, de multe ori, trebuie să știi să iei cele mai bune decizii pentru cel pe care îl îngrijești.
Mulți dintre noi se simt împovărați și stresați de această situație în care trebuie să intre în dialog cu medicii. Este perfect natural: ești îngrijorat și toate acele informații medicale par să te copleșească.
Sper că aceste 5 sfaturi te vor ajuta să mai elimini din stresul asociat unei întâlniri cu medicul ca să poți lua cele mai bune decizii pentru cel pe care îl îngrijești.
Deși uneori pare că nu înțelegi nimic din discuția cu medicul, încearcă să ignori această senzație. Adună-te și încearcă să pui cât mai multe întrebări. În final, amândoi vreți binele persoanei de care aveți grijă, iar asta e cel mai important.
Așa că atunci când simți că ești copleșit și nu mai înțelegi ce ți se spune, nu te teme să ceri clarificări.
Cere politicos doctorului să explice mai rar și mai clar tot ceea ce nu înțelegi. Din păcate, neînțelegerile pot duce la greșeli și, ulterior, la tot mai multe întâlniri cu doctorii.
Te înțeleg perfect dacă simți un nod în stomac doar citind toate acestea. Eu uram astfel de interacțiuni, dar trebuie să depășești tipul ăsta de anxietate. Deși e normal să respecți experiența și specializarea unui doctor, nu uita că ai dreptul, dar și responsabilitatea, să oferi cele mai bune îngrijiri posibile celui drag.
Vei vedea de multe ori că doctorii sunt dornici să explice lucrurile mai detaliat, atunci când începi să comunici și tu ce te preocupă sau te îngrijorează.
Ca aparținător al soției mele, cred că știu mai multe despre sănătatea ei decât oricine altcineva. Poate chiar mai mult decât știe ea!
Înainte de o vizită la medic mă asigur mereu că sunt pregătit cu toate informațiile pe care mi le poate cere. De exemplu: am mereu la mine o copie a rețetelor cu toate detaliile.
Mai am la mine și un rezumat actualizat al stării ei de sănătate, telefonul medicului de familie și numărul unei persoane de contact pentru urgențe – în caz că eu nu sunt disponibil.
Asta se poate dovedi de neprețuit în cazul în care niciunul dintre noi nu putem comunica. Doar ca să fiu sigur, am la mine și cartea ei de identitate și cardul de sănătate.
Înainte de fiecare programare la doctor o întreb pe soție cum se simte – atât fizic, cât și emoțional. Îmi iau notițe legat de orice schimbări pe care le observ în starea ei de sănătate, dar și în comportament. Credeți-mă, este esențial să fii meticulos. Nu poți știi niciodată ce se poate dovedi o informație esențială pentru doctor, mai ales când e vorba de boli neurologice.
De exemplu: am observat la un moment dat că imediat după micul dejun, ochiul stâng începea să îi lăcrimeze și să îi curgă puțin nasul. Neurologul mi-a explicat că asta se întâmplă deseori atunci când creierul interpretează greșit ce transmit nervii implicați în procesul de masticație și înghițire. Cine ar fi bănuit?
Și, nu în ultimul rând: pregătesc mereu o listă cu tot ce vreau să discut, având grijă să subliniez primele 3 subiecte în ordinea importanței. Se întâmplă de multe ori să nu avem destul timp și acest mod de a menționa clar subiectele mă ajută să mă concentrez la ce e important și să îmi iau notițe atunci când e necesar.
Prin anii ‘80 o reclamă celebră folosea sloganul “Un consumator educat este cel mai bun client.”
Acum întâlnim peste tot ideea „clientul nostru, stăpânul nostru”. Dar deși aceste slogane ne fac să ne simțim bine, nu cred că s-a făcut prea mult în mod real pentru educarea consumatorilor. Mai degrabă, cunoștințele clienților despre un produs sau un serviciu se află în întregime în mâinile celor care se ocupă de vânzări sau pretind că sunt la curent cu acel subiect.
Deși internetul ajută în unele privințe, pe mulți consumatori îi poate face și mai confuzi. Serviciile de sănătate sunt și ele destul de complicate. Încearcă să pui o întrebare pe internet despre o boală sau orice lucru legat de sănătate și vei vedea cel puțin cinci păreri diferite ale unor “experți” întinzându-se pe multe pagini. Cum poate cineva să facă diferența între o sursă credibilă și una mai puțin credibilă? Cum putem fi siguri ce este și ce nu este adevărat?
Un mod mai bun și mai sigur de a ne educa este să întrebăm direct doctorii atunci când putem.
A pune întrebări poate fi o artă. Crede-mă că te poți antrena legat de felul în care întrebi și poți învăța cum să formulezi cât mai complet și mai serios orice investigație pe orice subiect. Iată doar patru exemple de tipuri de întrebări cu care poți începe.
Întrebări deschise
Primul mod în care ai mai multe șanse să obții un răspuns potrivit este să formulezi întrebări deschise. Acestea sunt întrebări la care nu se poate răspunde doar cu DA sau NU, ele necesită explicații mai detaliate.
Exemplu de întrebare închisă: Va trebui să fac cutare lucru în fiecare zi?
Exemplu de întrebare deschisă: Care sunt beneficiile dacă fac cutare lucru și la ce schimbări trebuie să mă aștept dacă fac asta zilnic?
Dacă nu îți vine pe loc nicio întrebare deschisă, nu te îngrijora. Cea mai simplă întrebare este să rogi doctorul să repete ceva ce nu ai înțeles bine. Cu ocazia asta poți să notezi și să înțelegi mai bine răspunsul.
Următorul tip de întrebare pe care vreau să îl recomand este cea de clarificare. Medicii sunt obișnuiți cu limbajul lor profesional. Ceea ce are sens imediat pentru ei, poate să nu însemne nimic pentru noi. Nu este nicio rușine dacă rogi un doctor sau o asistentă să îți clarifice ceva! Sunteți toți în aceeași echipă.
Exemplu de întrebare de clarificare: Am înțeles oare bine când ați spus (citați o explicație precedentă care vă e neclară) despre procedura cutare?
Chiar și atunci când cred că știu despre ce vorbește doctorul, tot îl rog uneori să clarifice. Asta mă ajută să văd dacă obțin răspunsuri similare și îmi confirmă (sau nu) ceea ce credeam că știu. Întrebările de clarificare ne conduc la cele de tipul: “Ce se întâmplă dacă?”
Întrebările “Ce se întâmplă dacă”?
Întrebările de genul “Ce se întâmplă dacă”? se referă la ce se întâmplă în continuare legat de tratament și recuperare. Odată ce ai început să pui astfel de întrebări vei conduce conversația în viitor atât cât poate să prevadă respectivul doctor.
Exemplul 1 de întrebare “Ce se întâmplă dacă”: Dacă urmez acest plan de tratament ce se va întâmpla dacă …?
Exemplul 2 de întrebare “Ce se întâmplă dacă”: Dar dacă nu facem cutare lucru? La ce să ne așteptăm să se întâmple mai târziu?
Este foarte important să vedem lucrurile în perspectivă și să înțelegem implicațiile deciziilor pe care le luăm. Desigur, într-o situație de viață și de moarte, cum ar fi un atac cerebral sau un infarct, ne vom baza pe medici și îi vom lăsa să facă tot ce știu ei că trebuie. Totuși, e bine să avem o imagine completă despre ceea ce se întâmplă în situațiile care apar zi de zi.
Uneori, pot cere unui alt medic pe care îl cunosc, o rudă sau un prieten, sfaturi medicale legate de soția mea. De obicei sfaturile sunt similare cu ceea ce recomandă echipa noastră medicală curentă, dar asta îmi dă mai și multă siguranță.
În final, ultimul tip de întrebare este cel în care îi ceri medicului opinia sa legată de ceva ce ai observat sau ai citit. Toți știm că în multe reclame la medicamente sau suplimente se spune la sfârșit “Întreabă medicul despre …”
Exemplu de întrebare legată de o opinie: Ce părere aveți despre acest nou tratament pentru cutare afecțiune? De ce ar avea succes?
Este un lucru foarte util să faci asta. În primul rând, ar fi foarte periculos să încerci ceva fără să ai undă verde din partea unui medic. În al doilea rând, răspunsul unui doctor s-ar putea să te surprindă! Eu personal am întrebat medicul despre numeroase tratamente, medicamente, terapii, dar și despre anumiți specialiști.
Uneori, doctorul mi-a dat dreptate sau a spus ceva de genul “Nu m-am gândit până acum la asta, dar ar merita încercat”.
Când vine vorba de îngrijiri medicale – pentru mine sau pentru soția mea – urmăresc mereu cu regularitate impactul tratamentelor prescrise.
Are medicamentul efectul scontat? Are vreun efect negativ?
Terapia fizică prescrisă funcționează, sau creează și mai multe probleme?
Există vreo consecință negativă a vreunei proceduri pe care să mi-o notez? Este ceva care face mai mult rău decât bine?
Nu spera că tot ce prescrie medicul va funcționa la fel pentru toata lumea. Așa cum am spus mai devreme, doctorii sunt și ei oameni, și, în plus, fiecare pacient poate reacționa diferit. Ceea ce a funcționat pentru un coleg sau un prieten poate să facă rău altuia. Doctorii nu pot fi mereu siguri ce merge și ce nu la fiecare individ în parte, dar, la fel ca și tine, fac tot ce le stă în putere.
Până când se va descoperi leacul universal care face bine pe toată lumea, va trebui să fii mereu atent la impactul pozitiv sau negativ pe care îl au tratamentele asupra celui pe care îl îngrijești. Împărtășește aceste informații medicului și nu uita să te interesezi care sunt pașii următori.
După cei aproape cinci ani de îngrijire a soției mele, mi se întâmplă uneori să sugerez schimbări în medicația ei dacă mi se pare că îi afectează comportamentul. Nu mă consider un “expert”, dar eu sunt cel care o observ aproape tot timpul. Urmărind totul cu atenție vei putea să fii la curent și cu progresele medicale și îl vei ține pe doctor informat legat de orice progres sau regres al pacientului. Este greu la început, dar vei învăța să observi și să fii vigilent la orice schimbare.
Nu sugerez să încerci să devii mai informat decât un medic. Ei sunt cu adevărat experți, și dacă nu treci prin ani de pregătire medicală este normal să nu fi la același nivel. Tot ce te rog este să nu iei totul superficial, de-a gata, mai ales când nu înțelegi sau nu ești sigur de un anumit tratament.
Te poți auto-educa și poți evolua cu ajutorul unui medic și, astfel, îți vei construi o relație pe termen lung din care și tu și cel pe care îl îngrijești veți avea numai de câștigat.
Fiind atent în permanență și punând întrebări la timp, vei rezolva unele probleme înainte de a se transforma într-o criză.
Dacă un doctor nu îți ia în seamă întrebările sau dacă nu pare doritor să îți rezolve neliniștile, amintește-ți că poți oricând opta pentru o a doua opinie. Nu toți medicii sunt parteneri pe viață. Dacă nu ești mulțumit de felul în care un doctor se ocupă de situația ta, te poți oricând transfera la altul.
Aș dori totuși să repet ce spuneam mai devreme, și anume că și doctorii sunt oameni. De obicei, niște oameni excepționali, cu o pregătire deosebită și cu experiență, dar oameni, la urma urmei. Atunci când ești tentat totuși să schimbi medicul, întreabă-te înainte dacă ești nemulțumit cu adevărat de prestația lui, sau de ceea ce spune? Pentru că diferența poate fi imensă.
La capătul opus sunt cei care pun medicii pe un piedestal. Nu uita că tu ești cel care acordă îngrijire zilnic. Tu cunoști persoana iubită mai bine decât oricine altcineva. Așa că tu ești un membru important al echipei medicale și un doctor bun va știi să încurajeze și să prețuiască ceea ce ai de spus.
NPS-RO-00275
Citiți 5 ponturi pe care le dă Marc Lawrence despre comunicarea aparținător-medic pe lifeeffects.teva.